KPI’s

KPI’s: de basis voor ontwikkeling

Key Performance Indicators of Kritieke Prestatie-Indicatoren hebben tot doel om de allerbelangrijkste resultaten te meten. Ze vormen de basis voor je ontwikkeling, de kern waar het allemaal om draait. Want als je niet weet wat je inspanningen opleveren, kun je jezelf ook niet verbeteren. Maar wat zijn KPI’s concreet en hoe begin je ermee? Simpel gezegd dwingt het aan de slag gaan met prestatie-indicatoren je tot het formuleren van ondubbelzinnige doelstellingen. Ze gaan verder waar de elevator pitch ophoudt. Ze zorgen ervoor dat je weet hoe je ervoor staat en dat je doelgericht op je droom afstevent.

key performance indicator, KPI's, apeldoorn

Wat zijn KPI’s?

Zoals de naam al doet vermoeden laten prestatie-indicatoren de prestaties zien van een team, afdeling of bedrijf. Gaat het goed, stabiel of even wat minder? Hoe verhoudt zich dat tot anderen, de omstandigheden en de markt? Heb je het over kritieke prestatie-indicatoren, dan gaat het in feite om je bestaansrecht. De allerbelangrijkste cijfers, die datgene weergeven waar het allemaal om draait. Doe je het goed of dreigt het de verkeerde kant op te gaan? KPI’s zijn als het ware je roadmap tot succes. Ze maken je prestaties zo klaar als een klontje. Hoewel het uiteindelijk natuurlijk vooral draait om wat je met je verworven inzichten doet.

Wat maakt het of kraakt het

Sommige bedrijven meten alles wat los en vast zit, maar doen uiteindelijk weinig met het grootste deel van de gegevens. Eeuwig zonde, want goed bezig zijn met KPI’s draait niet om de hoeveelheid. Het vraagt een gedegen voorbereiding om de belangrijkste KPI’s van een bedrijf helder te krijgen. Nadenken over dat wat echt telt, betekent teruggaan naar de kern. Wat heb je iedere dag nodig om goed te presteren? Heeft het invloed op je resultaten of doet het er eigenlijk niet echt toe? Het zijn die elementen die altijd op je to-do-list staan. Ga na wat je werkdag nou echt maakt of kraakt als het gaat om het toewerken naar je droom. Wat maakt je klanten blij, gelukkig en trouw? Hoe komt dat?

Iedere medewerker een belangrijke schakel

Om de essentiële onderdelen van je werk te kunnen bepalen, moet eerst helder zijn wat je droom, wensen en taken zijn. Wie heeft welk aandeel in het realiseren van de visie en missie? Wat zijn nice haves en wat zijn must haves om op te leveren? Iedere, afzonderlijke medewerker vormt een belangrijke schakel in het geheel. Eigenlijk zouden alle collega’s dan ook eigen KPI’s moeten hebben, mits ze gerelateerd zijn aan de droom van het bedrijf. Bedenk daarbij goed dat iedere KPI moet leiden tot actie. Als dit cijfer daalt, wat moet ik dan doen? Als dit niet goed te omschrijven is, is het hoogstwaarschijnlijk geen KPI. Formuleer altijd KPI’s die leiden tot verandering.

Schakel een expert in!

Veel ondernemingen vinden het lastig om de juiste KPI’s en doelstellingen op te stellen. Met onze aanpak Inzicht, Actie, Resultaat helpt QOALZ organisaties om doelstellingen effectiever en efficiënter te kunnen realiseren. Neem direct contact met ons op!

PS volg ons ook op LinkedIn!

Demo aanvragen
WhatsApp Stel direct je vraag!