Hoe de Data3 methode werkt om met data inzicht te realiseren

De methode voor het MKB die zorgt voor inzicht met actuele cijfers én verlaging van kosten

Als je een MKB ondernemer bent met een handels- en/of productiebedrijf en actueel inzicht in je cijfers noodzakelijk is voor continuïteit en groei…

Dan wil ik je kennis laten maken met de Data3 methode. Deze methode is speciaal ontwikkeld voor deze bedrijven en geeft je de mogelijkheid om doelgericht met relevante KPI’s via automatische actuele rapportages sturing te geven aan je onderneming. Beslissingen die je neemt zijn onderbouwd en je houdt meer tijd over. Financiële nachtrust.     

De Data3 methode staat voor: 

1. Data strategie – de juiste KPI’s en doelen bepalen met een datastrategie

2. Data analyse – data zoeken en slim verzamelen

3. Data inzicht – de kracht van visuele weergave van relevante data

“Zet doelen om in KPI’s”

Maak van Tuurinformatie weer Stuurinformatie

1. Data strategie

Je doelen scherp hebben is fundamenteel voor het effectief sturen van je onderneming. Daarbij hoort een datastrategie die ervoor zorgt dat je altijd en overal inzicht hebt. En dat deze data actueel en betrouwbaar is. 

Een goede datastrategie gaat verder dan alleen de boekhouding. Het omvat vooral een analyse van welke informatie je nodig hebt om uiteindelijk onderbouwde beslissingen te kunnen nemen.

Het gaat erom dat je weet wat belangrijk en nodig is om van A naar B te komen.

Heb je geen zicht op je doelen en data dan zal je koers loos verder dobberen en is het resultaat dat je concurrentie je het nakijken geeft.
Zonder doelen en een datastrategie haal je geen rendement uit je cijfers.

Een goede set van KPI’s bevat o.a.

  • Concrete doelstellingen
  • KPI kaarten met ambities
  • Spanningsdriehoeken

Een goede datastrategie bevat o.a.

  • GAP analyse van informatievoorziening
  • Invulling van databeheer
  • Opheffen van datafabrieken

“Data slim verzamelen”

Op de automatische piloot zonder complexe spreadsheets

2. Data analyse

Data analyse bestaat uit inzicht realiseren welke data benodigd is voor realisatie van de data strategie. En hoe je deze data automatisch verzamelt die je nodig hebt voor sturing en inzicht. Zodat je doelen gaat realiseren met betrouwbare data. Zowel financiële data als operationele data. Dit zijn de belangrijkste ingrediënten waarmee je dagelijks onderbouwde beslissingen neemt voor nu en de toekomst.

Bij handmatig verbinden van data loop je het risico op fouten, onjuiste en gedateerde data. Slim verzamelen en verbinden van data biedt je tevens de mogelijkheid om data te verrijken voor nog beter inzicht. Daar waar je huidige systeem niet alle informatie kan laten zien, kan je dit wel geautomatiseerd realiseren.

Actuele, betrouwbare data die 100% aansluit op de informatie die je nodig hebt voor sturing.  

Een goede data analyse bevat o.a.

  • Helder beeld welke data nodig is voor de data strategie
  • Gestructureerd vastleggen van data
  • Geautomatiseerd verzamelen van data
  • Betrouwbare data aan elkaar verbinden

“De juiste boodschap”

Informatie op het juiste moment gericht op de gebruiker

3. Data inzicht

Actuele en betrouwbare data is fundamenteel voor effectieve sturing. Daar is data inzicht voor. Het zijn de doelen en KPI’s uitgewerkt en omgezet in automatische rapportages gericht op de gebruiker waarmee je altijd en overal inzicht hebt in je cijfers. Financieel en operationeel.

Rapportages die de gebruiker niet direct helder beeld geven van de situatie zorgen voor vertraging en verwarring. Dat roept vragen op.

Data inzicht zorgt ervoor dat de gebruiker dié KPI informatie krijgt die ook visueel aansluit bij de voorkeuren van de gebruiker. En dat automatisch. 

De tijdsinvestering in het verzamelen, bewerken en presenteren van data neemt drastisch af waardoor je tijd overhoudt en het rendement toeneemt.  

Goed data inzicht bevat o.a.

  • Automatische rapportages met actuele en betrouwbare informatie
  • Visueel gericht op de gebruiker(s) van de informatie
  • Eenvoudig in gebruik

Alle componenten in één systeem

Een geautomatiseerd rapportagesysteem dat tijd en geld bespaart

Wanneer de data3 methode wordt toegepast

dan onstaat er een kettingreactie

01. Je hebt inzicht met actuele en betrouwbare gegevens
Je data sluit 100% aan op de informatie die je nodig hebt voor sturing. En de kwaliteit van je data is op het niveau om onderbouwde beslissingen te kunnen nemen. Jij bent in controle!

02. Je bent niet afhankelijk van medewerkers
Medewerkers die gegevens moeten verzamelen, bewerken en rapportages maken is verleden tijd. Je hebt altijd en overal inzicht in de actuele stand van zaken. 

03. Je behaald meer rendement
Doordat je het proces hebt geautomatiseerd, besteed je geen tijd en geld aan het verzamelen en bewerken van gegevens en handmatig opstellen van rapportages. Die tijd kan je besteden aan bijvoorbeeld verbeteren van processen. Geen energielekkage bij collega’s maar blije gezichten.

04. Je bedrijf kan groeien
Met actueel inzicht kan je snel bijsturen waar nodig. Je hebt geen belemmeringen in je data om te groeien. Winstlekkage repareren is daarmee verleden tijd.

Aan de slag met de Data3 methode

Wil jij weten of de Data3 methode voor jouw bedrijf kan werken met de hulp van ons team?

Vraag dan vrijblijvend een 45-minuten strategiegesprek aan. In dit gesprek stel ik je een aantal vragen over je onderneming, je product en je huidige gebruik van data. Wanneer blijkt dat ik je kan helpen en jij staat daar voor open, alleen dan praten we daar over verder. Zo niet, dan zal ik je altijd verder helpen, met tips, adviezen of je doorverwijzen naar een andere partij. 

Over Andre Maatman en QOALZ

Andre is eigenaar van QOALZ, heeft een achtergrond in de accountancy en veel bedrijven geholpen met vraagstukken op het gebied van Finance, proces- en risicomanagement en IT. Veelal in combinatie met elkaar. 

De theorie van de Data3 methode is opgenomen tot de kern van ons bedrijf en ook bij bedrijven die wij geadviseerd en geholpen hebben in de afgelopen 15 jaar.

Vandaag de dag werken wij, vanuit ons kantoor in Harderwijk, samen met ondernemers met een productie of handelsbedrijf die klaar zijn om de huidige kansen ten aanzien van hun data te benutten. Rekening houdend met hun missie en interne waarden. Wij geloven er namelijk in dat bedrijven streven om het maximale uit hun organisatie en medewerkers te halen. Elke dag weer.