6x hoe je stuurt op data die je wel helpt met inzicht en rust in je hoofd

Voor ondernemers die voorin aan het stuur willen zitten

Enige tijd geleden alweer moest het er maar eens van komen: ik kan met data mensen verder helpen. Als je een dergelijk besluit maakt, neem je afscheid van bekende, vertrouwde omgevingen en werkzaamheden en start je nieuwe avonturen.

In het verleden had ik al veel ervaring met betrekking tot data en processen opgedaan en klanten daarmee geholpen. Sinds een jaar bied ik dit nu ook als een ‘klant en klare’ oplossing voor ondernemers, directeuren en managers om snel meer inzicht, rust en rendement te realiseren.

Wil je inzicht met jouw data? Dan kun je twee soorten acties ondernemen

Wat bleek? Dit is belangrijk. Veel ondernemers en directeuren hebben in hun bedrijf veel informatie beschikbaar. Maar als je de juiste beslissingen wilt nemen, moet je in actie komen. Sturen met de juiste data om inzicht te krijgen, rust te krijgen en te groeien in omzet/winst of in aantal klanten, het maakt niet uit.

Maar je zult acties moeten ondernemen. En acties onderscheiden zich grofweg in twee categorieën:

  • Snel, lijstje uitdraaien uit alle systemen en weer door met de hectiek van de dag
  • Goed, zodat je van A naar B komt en je data gebruikt in combinatie met gepassioneerd ondernemen

Dat is het wel zo’n beetje. Dat je het JUISTE gaat doen om je doelen te behalen in plaats van maar gewoon IETS.

En dan gaan je resultaten pas écht tellen

Weet je hoeveel winst er is te behalen als je data echt voor jouw laat werken?

Veel. Heel VEEL!

Gelukkig zijn er oplossingen die je hierbij kunnen helpen, zodat je de investering er snel uit haalt en geen gedoe meer hebt om elke keer maar weer de lijstjes aan elkaar te knopen. Niet wetende dat waar je naar kijkt ook is wat het is.

Ik heb het hele proces uitgewerkt en presenteer je graag 6x hoe je stuurt op je eigen data en hoe het jou zo inzicht, overzicht en rust geeft.

1) Werk met actuele data 

Je rapporten en overzichten kunnen er nog zo sprankelend en mooi uitzien, zonder actuele data kom je niet zo ver. Sterker nog je kan de verkeerde beslissingen nemen als je stuurt op data die achterhaalt of onvolledig is. En dat geldt niet alleen voor je financiele administratie, maar bijvoorbeeld ook voor je CRM-systeem, orderinvoer enz. Welke systemen gebruik je nu? Waar is de data niet actueel of zijn er achterstanden? Is het een bepaalde afdeling waar vertraging wordt opgelopen? Breng dit in kaart.

2) Spoor energie- en geldlekken op 

Zodra je weet waar alle data zich bevindt en dat deze actueel is, ga je kijken op welke gebieden jij of je team het proces beter kunnen uitvoeren. Natuurlijk helpt ook hier actuele data bij, maar door stappen in processen te bespreken met elkaar kom je er al gauw achter waar verbetering mogelijk is. Dit leidt ertoe dat je medewerkers en jezelf meer energie overhouden om de juiste dingen te doen met meer plezier. Levert je trouwens ook direct rendement op.

3) Zorg voor de juiste informatie voor sturing

Welke informatie is belangrijk om jouw doelstellingen te realiseren? Hoe zijn je doelstellingen geformuleerd? Heb je KPI’s benoemd afgeleid van de doelstellingen? Zijn de KPI’s doorvertaald naar medewerkers, zodat zij betrokken zijn en toegevoegde waarde voelen in de dingen die ze doen? Maak een overzicht en bekijk of er samenhang zit in je doelen en de informatie waar je nu op stuurt.

4) Maak informatie behapbaar en ‘persoonlijk’ 

Informatie die je krijgt moet je helpen om beslissingen te kunnen nemen. De ene keer is de urgentie hoog om snel te moeten besluiten. Dan heb je informatie nodig die je ook snel kunt lezen en die geen vragen oproept. To the point. Maak daarom altijd een vertaling van data naar informatie die de lezer begrijpt. Dat klinkt soms als een open deur, maar vaak zie ik nog steeds de bekende lijstjes van tekst en getallen. Zonder dat er rekening wordt gehouden met de persoon die de informatie moet gebruiken om beslissingen te nemen. Maak rapporten die data tonen in grafieken, tabellen en meer waarbij de gebruiker direct ziet wat er aan de hand is. Zonder dat het vraagtekens oproept.

5) Zorg dat je snel kunt beschikken over actuele data

Allemaal leuk als je data actueel is, en je energie- en geldlekken hebt gedicht, maar als je er niet snel over kunt beschikken, schiet het niet veel op. Creëer een systeem die je helpt om altijd en overal inzicht te hebben in de actuele situatie. Zodat je bijvoorbeeld elk uur inzicht hebt in de orderinvoer van vandaag met de daarbij behorende marges per product. Dit geeft je echt het stuur in handen om je bedrijf de juiste richting op te sturen.

6) Evalueer en verbeter

Niet alleen met jezelf, maar ook met de mensen om je heen. Wat gaat nu goed, wat kan beter? Hoe gaan we de verbetering met elkaar realiseren? Maar daar een natuurlijk proces van om eens in de zoveel tijd met elkaar de kansen en mogelijkheden te bespreken, hiervan te leren en zo weer volle bak vooruit te kunnen gaan.

Je hebt mensen nodig die jouw helpen dit op te sporen en in gang te zetten. Heb je die mensen, wees daar dan zuinig op. Ze zijn goud waard, want het zijn de ultieme betrokkenen die je willen helpen. Heb je ze niet, koop ze dan.

Als je tot hier hebt gelezen, ben jij al een heel eind op weg naar rust en ruimte om de juiste dingen te doen.

Zin om hier mee verder te gaan?

Ik ga voor resultaat. Als jij als bedrijfseigenaar, directeur of manager in het MKB werkt en je wilt snel en slimmer je eigen data inzetten om de juiste keuzes voor nu en de toekomst te maken, dan kan ik je helpen. Wees bereid om stappen te gaan zetten! Dan mag je mij bellen. Ik kijk er naar uit je te ontmoeten!

Andere interessante artikelen:

Van cijfers op papier naar digitaal dashboard

Een digitaal dashboard is niet alleen weggelegd voor grote organisaties of technologiereuzen. Ook kleinere en...

Voordelen van een online boekhoudsysteem voor ondernemers

Voordelen van een online boekhoudsysteem voor ondernemers Warren Buffet stelt terecht “Accounting is the language of...

Grafieken als sturende kracht

Grafieken als sturende kracht Als je heldere doelen en bijbehorende KPI’s hebt bedacht met je team, wil je er...

Heb je nog vragen?

Laat eens wat van je horen, vinden we leuk!