Een effectief dashboard. 4 stappen om rekening mee te houden.

Een effectief dashboard. 4 stappen om rekening mee te houden.

Als je overweegt een dashboard te gaan gebruiken om inzicht te krijgen en processen te verbeteren om jouw organisatie naar een hoger niveau te tillen, zijn niet alle dashboards even effectief. Een effectief dashboard vraagt aandacht en onderhoud; het is zorgvuldig ontworpen en gericht op de behoeften van zijn eindgebruikers en de doelstellingen van de organisatie.

Kenmerken van een effectief dashboard
Een effectief dashboard is een dashboard dat een visuele weergave biedt van de meest kritieke gegevens van een organisatie. Door gegevens uit meerdere informatiebronnen te verzamelen, stelt een dashboard de gebruiker in staat om in één oogopslag inzicht te krijgen in de belangrijkste prestatie-indicatoren (KPI’s). Gebruikers moeten in staat zijn om in te zoomen op gegevens om nadere analyses te kunnen doen.

De meest effectieve dashboards worden gekenmerkt door:
• Eenvoudig in gebruik. Geen IT-kennis nodig
• Zeer visueel
• Gegevens zijn realtime beschikbaar
• Gegevens kunnen uit meerdere bronnen worden getoond
• Toegankelijk vanaf desktop of tablet.

4 stappen om een ​​effectief dashboard te maken
Het bedenken en ontwikkelen van een effectief dashboard lijkt misschien een complexe taak, maar het is gemakkelijker als je het stap voor stap doet. Wij werken zelf met ons 7 stappenplan. In dit artikel staan we stil bij 4 stappen daarvan om een ​​dashboard te maken waarmee je jouw gegevens benut van en over jouw bedrijf. Belangrijk om te vermelden dat jouw gegevens één van de meest onderschatte bronnen is om doelstellingen te realiseren.

Stap 1. Wat wil je bereiken met een dashboard?
Wat probeer je te bereiken door een dashboard te gebruiken? Welk probleem wil je oplossen? Als je deze vraag beantwoordt, kan je bepalen welke gegevens, statistieken en KPI’s jouw dashboard moet bijhouden. Wees hierbij selectief. Less is vaak more. Vaak zien wij dat er een enorme hoeveelheid grafieken en informatie wordt getoond waardoor het overzicht ontbreekt en de relatie met het doel. Vraag jezelf af bij het ontwerpen van het dashboard of het opnemen van deze statistiek helpt om het doel te bereiken c.q. probleem op te lossen.

Stap 2. Bepaal jouw eindgebruiker
Wie gaat het dashboard gebruiken en hoe? Bijvoorbeeld door managers via hun tablet? Of door medewerkers van de klantenservice via een scherm? Worden medewerkers ook in staat gesteld om eigen rapporten te maken? Welke training is daarvoor nodig?

Stap 3. Stem de presentatie van gegevens af op de voorkeur van de gebruiker
Wat een dashboard waardevol maakt voor de ene medewerker, maakt het misschien niet waardevol voor een ander. Zo heeft een financieel manager bijvoorbeeld een dashboard nodig dat hem of haar de mogelijkheid geeft om te kunnen inzoomen op financiële details, terwijl een directeur een dashboard wil dat hem of haar een gemakkelijk te begrijpen overzicht biedt van de KPI’s van het bedrijf. Kortom, een effectief dashboard presenteert gegevens die relevant en bruikbaar zijn voor elke specifieke doelgroep of gebruiker. Door de presentatie af te stemmen op de voorkeur van de gebruiker, wordt het gebruik van het dashboard verbeterd.

Stap 4. Vraag om feedback
De meest effectieve dashboards zijn flexibel. Vraag hen om feedback en breng zo nodig wijzigingen aan.

Voordelen van een effectief dashboard
Dashboards zijn om een ​​goede reden populair geworden. Ze helpen niet alleen gebruikers bij het ontdekken, meten en volgen van belangrijke gegevens, ze stellen ook verschillende afdelingen binnen een organisatie in staat om belangrijke informatie te delen. Zo worden medewerkers betrokken bij het bedrijf. Bovendien geeft een effectief dashboard besluitvormers de realtime gegevens die ze nodig hebben om weloverwogen, op feiten gebaseerde beslissingen te nemen.

Tot slot. Het is zeer belangrijk om te weten dat het mooiste dashboard niet werkt als het gebaseerd is op onjuiste gegevens. Zorg ervoor dat gegevens die worden gebruikt nauwkeurig zijn. QOALZ kan je helpen om te bepalen of en hoe dashboards je kunnen helpen bij het realiseren van jouw doelstellingen. Lees hier meer over de functionaliteiten van onze dashboard software of vraag hier eenvoudig een demo aan. Ons team staat klaar om je te helpen bij het vinden van de juiste BI-oplossing. Wil je meer weten over het bouwen van dashboards? Neem contact met ons op en wij vertellen je graag meer.

Andere interessante artikelen:

Van cijfers op papier naar digitaal dashboard

Een digitaal dashboard is niet alleen weggelegd voor grote organisaties of technologiereuzen. Ook kleinere en...

Voordelen van een online boekhoudsysteem voor ondernemers

Voordelen van een online boekhoudsysteem voor ondernemers Warren Buffet stelt terecht “Accounting is the language of...

Grafieken als sturende kracht

Grafieken als sturende kracht Als je heldere doelen en bijbehorende KPI’s hebt bedacht met je team, wil je er...

Heb je nog vragen?

Laat eens wat van je horen, vinden we leuk!