Je hebt geen consultants in blauwe pakken met dikke stropdas nodig voor inzicht in je bedrijf

Geen blauwe pakken met dikke stropdas nodig voor inzicht in je bedrijf
Ja, ook ik had vroeger een blauw pak met een dikke stropdas erbij. Maar gelukkig is dat alweer lang geleden ingeruild. Je herkent mij nu aan een paar sprekende, opvallende schoenen :).

Maar in alle ernst, je hebt echt geen dure adviseurs nodig als je op zoek bent naar inzicht in je cijfers. Weet je, het nadeel van adviseurs en consultants is dat zij zich graag onmisbaar maken. Met als gevolg langlopende investeringen waarvan je je kan afvragen of deze je rendement opleveren. In goed Nederlands “keiharde euro’s”.

Ben je op zoek naar inzicht in de brei van je cijfers? Stop met geld verspillen

Wat blijkt? Nu niet stoppen met lezen. Veel bedrijven waar een business intelligence oplossing wordt geïmplementeerd, wij spreken liever over slimme online software, verdienen de investering daarin niet snel terug. Sterker nog vooraf wordt vaak niet eens een financiële berekening gemaakt of en wanneer de investering € gaat opleveren.

Laat staan van de kosten die adviseurs in rekening brengen om jou en je medewerkers te trainen. Oh ja, wat als er een aanpassing of update moet worden gedaan? De rekening daarvoor zal je toch echt zelf moeten betalen.

Maar als je actie gaat ondernemen, hou dan een aantal belangrijke zaken in het oog. Want dan gaan je resultaten pas écht tellen. Weet je hoeveel winst er is te behalen als je data echt voor jouw laat werken?

Veel. Heel VEEL!

Gelukkig zijn er oplossingen die je hierbij kunnen helpen, zodat je de investering er snel uit haalt en geen gedoe meer hebt om elke keer maar weer de lijstjes aan elkaar te knopen. Niet wetende dat waar je naar kijkt ook is wat het is.

Ik heb 4 belangrijke punten vanuit de praktijk samengevat, die je helpen bij het maken van de juiste keuze hoe je inzicht, overzicht en rust krijgt, met meer rendement.

1) Bepaal vooraf goed wat je echt nodig hebt 

Er zijn veel aanbieders die je willen helpen om aan de slag te gaan met van alles en nog wat op het gebied van processen, risico’s, cijfers en management informatie. Maar bepaal zelf vooraf wat je echt nodig hebt. Ik zie dat bij veel ondernemers gebeuren dat er een advies wordt overgenomen zonder vooraf goed te hebben bepaald wat écht nodig is. Wat is echt waardevol wat je nu nog niet in huis hebt?

Veel adviezen heb je namelijk al vaak op orde. Je hebt alleen nog wat extra zetjes nodig om uiteindelijk de juiste keuze te maken met betrouwbare cijfers zodat je je doelstellingen kan realiseren.

2) Maak voordat je kiest altijd een berekening

Een berekening van de investering versus wat het je gaat opleveren. Natuurlijk zijn er altijd zaken die je niet zo snel kan omrekenen naar keiharde knaken, maar een aantal natuurlijk wel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan alle handmatige werkzaamheden die je nu zelf doet, of alle medewerkers om gegevens elke maand weer uit systemen te verzamelen en rapportjes te maken, die je eigenlijk ook kan automatiseren. Ook andersoortige kosten als accountantskosten gaan dalen als jij de cijfers in de juiste volgorde hebt staan.

Dit zijn directe winstpakkers die je altijd in je berekening kan meenemen. Andere zaken zijn soms minder snel te vertalen naar euro’s, maar je kan al wel een poging doen. Denk hierbij aan sneller kunnen ingrijpen in je business, meer blije gezichten in je bedrijf omdat mensen dingen doen waar ze echt toegevoegde waarde kunnen brengen.

3) Contracteer zonder verborgen kosten

Klinkt als een open deur. Is het ook, maar goed om te noemen. Dit doet zich vaak voor als je bepaalde wijzigingen wilt doorvoeren of aanpassingen in bijvoorbeeld je dashboard wilt hebben. Omdat je dit vaak niet zelf kan doen, moet dit door je leverancier worden gedaan. Die rekent daar meestal een fors tarief voor.

4) Word niet te afhankelijk van je leverancier 

Nog zo een. Dit heeft zowel betrekking op de duur van het contract dat je sluit als de oplossing zelf. Behoud flexibiliteit in de looptijd van je contract (niet te lang of zelfs per maand opzegbaar) en zorg dat je baas blijft over je eigen data.

Als je tot hier hebt gelezen, ben jij al een heel eind op weg naar rust en ruimte om de juiste dingen te doen.

Zin om hier verder over te sparren?

Ik ga voor resultaat. Als jij als bedrijfseigenaar, directeur of manager in het MKB werkt en je wilt snel en slimmer je eigen data inzetten om de juiste keuzes voor nu en de toekomst te maken, dan kan ik je helpen. Wees bereid om stappen te gaan zetten! Dan mag je mij bellen. En natuurlijk staan we stil bij de 4 bovenstaande punten. Ik kijk er naar uit je te ontmoeten!